Scriptie in beeld - Milieu-impact renovatie vs sloop-nieuwbouw galerij- en portiekflats
4 november 2024
De NVBK biedt de nieuwe lichting afgestudeerden van Vitruvius Opleidingen (2024) de gelegenheid in de nieuwsbrief en op de website van de NVBK een samenvatting van hun scriptie te delen. Dit keer is de beurt aan Ton Broeksteeg, met zijn scriptie 'Milieu-impact renovatie vs sloop-nieuwbouw galerij- en portiekflats.
In mijn scriptie, geschreven als afstudeeropdracht voor de opleiding Kostendeskundige Bouw aan Vitruvius Opleidingen, heb ik onderzocht hoe woningbouwverenigingen beter geïnformeerde keuzes kunnen maken tussen renovatie en nieuwbouw, met een focus op zowel financiële als milieuprestaties. De aanscherping van de MPG-normen (Milieu Prestatie Gebouwen) heeft belangrijke gevolgen voor de bouwsector. Deze strengere normen dwingen bouwbedrijven om duurzamer te werken en bieden tegelijkertijd kansen voor een groenere toekomst.
Voor mijn onderzoek heb ik twee typen woongebouwen als uitgangspunt genomen: galerijflats en portiekflats. Voor beide type flats heb ik gekeken wat de kosten zijn voor renovatie, sloop-nieuwbouw en een nieuwbouwvariant die voldoet aan nieuwe MPG-eisen die half 2025 in (zouden) gaan. Door het opstellen van verschillende bouwkostenbegrotingen en MPG-berekeningen per variant heb ik een vergelijk kunnen maken en kon ik mijn onderzoeksvraag ‘wat is er nodig aan bouwkosten om na 2025 een nieuwbouw te realiseren met dezelfde of een betere MPG-score dan bij hergebruik van bestaande galerij- of portiekflats’.
Uit mijn onderzoek blijkt dat renovatie vaak de meest kostenefficiënte optie is, terwijl nieuwbouw met milieuvriendelijke materialen het meest duurzaam is. Daarnaast is een belangrijke bevinding dat bij hogere MPG-eisen de bouwkosten toenemen. Dit betekent dat woningbouwverenigingen nu al rekening moeten houden met deze hogere kosten bij hun financiële planning en reserveringen voor toekomstige projecten.
Tijdens mijn onderzoek ontdekte ik diverse interessante aspecten. Voor bestaande gebouwen zijn er momenteel geen MPG-eisen opgenomen in het Bouwbesluit. Er is software beschikbaar waarmee de MPG-score voor bestaande bouw kan worden berekend. Een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek was het verkennen van de mogelijkheid om bestaande gebouwen te renoveren tot een MPG-score van 0,5. Ik concludeerde echter dat dit bij galerijflats en portiekflats niet haalbaar bleek te zijn. Het blijkt dat de huidige berekeningsmethode schaduwkosten blijft meenemen voor bestaande elementen, wat resulteert in hoge MPG-scores terwijl die materialen al afgeschreven zouden moeten zijn. Door de levensduur van materialen te verlengen middels goed onderhoud en zorgvuldige planning van renovaties kunnen lagere MPG-scores worden behaald. Daarnaast wordt het belang van nauwkeurige en actuele MPG-berekeningen benadrukt, evenals de noodzaak van handhaving na het verstrekken van vergunningen.