Scriptie in beeld - De MPG-score van verschillende typen constructies - Lennert de Rooij

Scriptie in beeld - De MPG-score van verschillende typen constructies - Lennert de Rooij

23 augustus 2024 door NVBK Secretariaat

De NVBK biedt de nieuwe lichting afgestudeerden van Vitruvius Opleidingen (2024) de gelegenheid in de nieuwsbrief en op de website van de NVBK een samenvatting van hun scriptie te delen. Lennert de Rooij, werkzaam bij Rienks Adviseurs, trapt af. De titel van zijn scriptie luidt ''De MPG-score van verschillende typen constructies." In zijn scriptie kijkt hij naar de invloed van de constructie op de MPG-score en de bouwkosten van een gebouw.



Klimaatverandering is een wereldwijd probleem dat vraagt om dringende actie.  De bouwsector is verantwoordelijk voor ongeveer 11% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het verminderen van deze emissies is essentieel om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te bereiken, die erop gericht zijn om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2 graden Celsius ten opzichte van pre-industriële niveaus. Voor de bouwsector is het van belang om de uitstoot te minimaliseren. In dit onderzoek wordt inzicht gegeven in wat de keuze in de constructie van een gebouw kan bijdragen aan het verminderen van stikstof- en CO2-uitstoot in nieuwbouwsituaties.

MPG-score
De MPG-score drukt de milieu-impact van (de materialen van) gebouwen uit in een getal, dat voor de totale milieuschade staat. Dit getal is uitgedrukt in euro’s milieuschade per m2 (BVO) per jaar. Dit getal wordt ook wel de schaduwprijs van een gebouw genoemd. In dit onderzoek is CO2-uitstoot berekend en uitgedrukt als MPG-score.

Onderzoekscase
De casus in dit onderzoek is een nieuwbouwcomplex met zorgfunctie van ruim 6.000 m2 BVO. Verschil in MPG en bouwkosten van de verschillende gebouwelementen staan opgesomd in onderstaande tabel. Van het complex wordt de constructie met drie typen skeletbouw uitgewerkt, zijne staalskeletbouw, houtskeletbouw en betonskeletbouw. De skeletten zijn gevalideerd bij een constructeur.

De drie typen skeletbouw variëren in deze casus enkel op het “skelet”, bestaande uit de kolommen en liggers. Om de drie varianten verder gelijk te houden is bij elke variant een betonnen kanaalplaatvoeren begroot.

Scriptie Lennert de Rooij - MPG score

Conclusie

In de tabel zijn de verschillen in bouwkosten en CO2-uitstoot van de drie typen skeletbouw te zien. Uit deze tabel is te concluderen dat houtskeletbouw het beste scoort op de MPG, maar ook het duurste is. Staal- en betonskeletbouw liggen qua MPG relatief dichtbij elkaar. Kijkend naar de bouwkosten is betonskeletbouw 3,7 ton duurder dan staalskeletbouw, maar 2,9 ton goedkoper dan houtskeletbouw.

Uit de tabel is te concluderen dat, kijkende naar het skelet van het gebouw, voor hogere bouwkosten een lagere MPG-score behaald kan worden. Echter hebben de bouwkosten geen directe invloed hebben op een MPG-score. Hogere kosten vergroten echter de opties om uit te kiezen, waardoor er meer opties zijn om voor producten te kiezen die lager (beter) scoren bij een MPG-berekening.

Lennert de RooijWilt u meer informatie over het onderzoek van Lennert de Rooij, neemt u contact op met l.d.rooij@rienksadviseurs.nl

PARTNERS VAN DE NVBK

NVBK LID WORDEN

Het NVBK lidmaatschap fungeert als een gezaghebbend keurmerk en geeft toegang tot een bron van kennis en informatie en een interessant netwerk van vakprofessionals. Leden profiteren daarnaast van allerlei voordelen. Kortom, onze leden hebben een streepje voor op niet-leden. 

Word lid

ZOEK EEN NVBK KOSTENDESKUNDIGE

Onze kostendeskundigen zijn zonder uitzondering gepassioneerde mensen die bereid zijn zich actief in te spannen voor hun vakgebied.

Zoek een kostendeskundige

NVBK Secretariaat

Sluiten